Tuesday, September 1, 2009

Tennis

Hi,

Akhirnya Roger Federer berjaya menjadi pemain pertama memenangi 15 kejohanan grand slam. Secara tak langsung mengalahkan all time 14 grand slam record yang dipegang oleh Pete Sampras. Lama juga aku perhati gaya permainan Federer nih. Top spin single backhand dia yang paling aku berkenan. Walaupun sebenarnya bagi aku Justine Henin punya backhand, paling cantik. Puas aku praktis, lama2 aku jumpa kaedah terbaik, itupun setelah melihat video kat you tube. Kalo ade masa nnt aku bagi link video tuh, atau aku letak kat sini.

video : [cara pakcik botak nih ajo best, clear]



US Open 2009 dah nak start, agak2 saper la yg boleh menghalang Federer dari memburu kejuaraan ke 16? Nadal baru je baik dari kecederaan. Novac Djokovic pun baru je kalah baru2 nih ngan Federer? Andy Murray pun belum mencapai tahap 'dewa' sehingga mampu menggugat Federer. Harap2 akan ade pencabar selain top 4 nih yang mampu menghalang kemaraan Federer. Takkan dia je nak menang? Nnt jadik macam F1 zaman 'Schuey'. 7 kali World Champion. Boring... haha

Bagi acara wanita, aku harap Maria Sharapova tak menang. Bukan apa, aku tak gemor die bertempik setiap kali memukul bola. Macam apa tah. Yep, tak salah menjerit, tapi takyah lah grunting sebegitu rupa. Sikit2 bunyi standard laa. Nih macam kena belasah beramai2 je. Sorang lagik aku tak gemor si Venus William. Nih pun kaki jerit gak... huerm.

Nak je aku cadang ITF atau saper2 laa yg kena mengena ngan tennis nih untuk buat new regulation :
  • Setiap jeritan yg melebihi nilai dBm tertentu dikira faul, dan mata berikut diberi kepada lawannya.
  • Jika pihak lawan mengadu kepada umpire diatas jeritan (grunting) pihak lawan yang menggangu dia, maka dia akan diberi amaran, atas budi bicara umpire. Cukup 3 kali tolak mata.
Hahahaha Kejam! Kejam!

No comments:

Post a Comment